Nasłonecznienie. Ściany południowe
i zachodnie wystawione są na bardzo
silne oddziaływanie promieni słonecz-
nych i nagrzewanie. Najlepiej będą przy
nich rosły: winorośl pachnąca (Vitis
riparia) i japońska (Vitis coignetiae), po-
wojniki (Clematis) z grup Tangutica
i Vitalba, dławisz (Celastrus), rdestówka
bucharska (Fallopia baldschuanica), mi-
lin (Campsis), winobluszcz pięciolistko-
wy (Parthenocissus quinquefolia). Ściany
północne mogą przez cały dzień pozo-
stawać w chłodzie i cieniu. Tu spraw-
dzą się winobluszcz pięciolistkowy
(Parthenocissus quinquefolia), bluszcz po-
spolity (Hedera helix) oraz dławisz okrą-
głolistny (Celastrus orbiculatus).
Wilgotność gleby. Gleby wilgotne pre-
ferują: zimozielony bluszcz pospolity
(Hedera helix), chmiel (Humulus lupulus).
Gleby suchsze dobrze tolerują: dławisz
okrągłolistny (Celastrus orbiculatus), wino-
rośl pachnąca (Vitis riparia) czy winobluszcz
pięciolistkowy (Parthenocissus quinquefolia).
Zasolenie gleby często występuje przy
ekranach akustycznych. Najbardziej tole-
rancyjnym pnączem pod tym względem
jest winorośl pachnąca (Vitis riparia) oraz
jej odmiany ‘Ania’ (żeńska) i ‘Tomek’ (mę-
ska). Z innych względnie tolerancyjnych
pnączy można polecić winobluszcz pię-
ciolistkowy (Parthenocissus quinquefolia),
powojnik pnący (Clematis vitalba) oraz dła-
wisz (Celastrus).
Wielkość i ciężar pnącza ma bezpośred-
ni wpływ na rodzaj konstrukcji podpo-
rowej i jej zamocowanie. Intensywnie
rosnące duże pnącza, takie jak wino-
rośl japońska (Vitis coignetiae) i glicy-
nia (Wisteria) wymagają solidniejszych
i mocniej przytwierdzonych do ekranu
podpór niż delikatniejsze i słabiej ros-
nące powojniki (Clematis). Dla roślin
owijających się pędami można ustawić
podpory złożone z elementów o śred-
nicy większej niż dla pnączy wąsoczep-
nych czy ogonkoczepnych. Podpory
mogą być częścią konstrukcyjną ekranów.
Pnącza zimozielone, np. bluszcz pospo-
lity (Hedera helix), wiciokrzew zaostrzony
(Lonicera acuminata) czy wiciokrzew ja-
poński (Lonicera japonica) ‘Halliana’ będą
zdobiły ekrany przez cały rok. Ich wy-
magania siedliskowe są większe, dla-
tego należy je wybierać starannie. Na
ekrany, które mają być również ozdob-
ne i kolorowe warto wybrać pnącza
kwitnące: powojniki (Clematis) z grup
Tangutica czy Vitalba wspomniane wi-
ciokrzewy (Lonicera), rdestówkę bucharską
(Fallopia baldschuanica) lub milin (Campsis).
Zestawienie pnączy na ekrany
–
Tab. 2
str. 40.
Jak dobierać pnącza na ekrany akustyczne
Ekran akustyczny obsadzony winoroślą pachnącą, winobluszczem pięciolistkowym, powojni-
kami ‘Paul Farges’ oraz ‘Lambton Park’, a także winnikiem tojadowatym wygląda atrakcyjnie
przez cały sezon wegetacyjny.
Ekrany akustyczne mogą być tworzone z wałów ziemi wzmocnionych kręgami studziennymi. Posadzone tu dobrej jakości pnącza dały widoczny
efekt już po dwóch latach. Na szczycie i od strony południowej posadzono winorośl pachnącą, a od północnej – winobluszcz pięciolistkowy.
Winorośl pachnąca pokryje szczelnie ekran
zarówno po stronie domów, jak i ulicy, ponie-
waż jest odporna na zasolenie.
12
Pnącza w zieleni miejskiej i przy drogach